Tuesday, January 1, 2008

Bicara Buat Guru . . .

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Satu gelaran atau status yang dianggap tinggi dan mulia di sisi masyarakat. Cikgu atau guru ni seperti satu gelaran yang hebat. Maklumlah, tanpa guru siapalah anda semua. Angkasawan Malaysia yang pertama pun pergi ke angkasa dengan menuntut ilmu dengan guru-guru.

Tuntutlah ilmu walau sampai negara china sekalipun. Ini membayangkan anda semua bahawa untuk mendapatkan ilmu itu kita perlu menjelajahi seluruh pelusuk dunia. Yang kita cari itu ilmu, tetapi kita perlu menuntut dengan berbantukan guru. Tanpa guru, kita tak tahu apa itu ABC dan 123. Dan anda semua takkan dapat membaca blog ini tanpa mengenal ABC. Betul tak?

Sekarang ni, Tuntutlah ilmu sampai ke negara china sekalipun perlu kita hayati. Guru-guru sekarang semakin kurang dihormati. Pelajar-pelajar sekarang langsung tidak menghormati guru sebagai pendidik mereka, apatah lagi sebagai orang yang lebih tua dari mereka. Banyak kes-kes yang kebelakangan ini menyalahkan guru sebagai penyebabnya. Adakah ini wajar?Sebagai orang yang berakal dan berfikiran waras, fikirlah sendiri.

Ada sebuah sajak Perdana Menteri Malaysia(Abdullah Ahmad Badawi) menyatakan,

Aku cari bukan harta bertimbun-timbun,
Untuk hidup kaya,
Aku cari bukan wang berjuta-juta,
Untuk hidup bergaya,
Aku cari bukan kawan-kawan,
Untuk hidup sekadar berfoya-foya,
Aku cari mana dia Al-Ghazali,
Aku cari mana dia Al-Shafie,
Kita bongkar rahsia kitab suci,
Cari panduan,
Kita bongkar rahsia sunah Nabi,
Cari pedoman,
Aku hidup kerana Dia Rabbi,
Dialah teman,
Dialah wali,
Dia mencukupi,
Aku hidup bererti,
Menikmati damai abadi.

Renung-renungkanlah

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home